Hulplijn
Bewustwordingscampagne - Effie Awards 2014
Hulplijn
Opdrachtgever
Bureau('s)
Samenvatting
Met een sympathieke, opvallende campagne doorbreekt SIRE het stigma op contact met psychisch zieke mensen. De Hulplijn voor mensen zónder psychische ziekte is een schot in de roos. De commercials maken je als kijker direct tot bondgenoot van de hoofdpersonen. Vreemd reageren wordt ineens iets waar je niet meer mee aan kunt komen. De hulplijn blijkt ook nog eens heel nieuwswaardig, waardoor de campagne veel free publicity krijgt en de bereiksdoelstelling ruimschoots wordt overtroffen. Klap op de vuurpijl: de hulplijn voorziet in een concrete behoefte aan advies en blijft bestaan.
Juryrapport
SIRE weet wederom een taboeonderwerp op de kaart te zetten. Men is er goed in geslaagd om psychische ziekten bespreekbaar te maken om mensen in actie te laten komen. Het idee (omdraaien van de rollen) is goed bedacht, maar de jury vraag zich af of het beklijft, of het een duurzame bewustwording is of alleen een tijdelijk effect.
Gaat het om bewustwording of gedrag? Het is niet duidelijk wat de campagne van het publiek wil. Is het taboe door de campagne doorbroken?
De communicatiedoelstellingen zijn onvoldoende gekwantificeerd, waardoor het moeilijk is om de resultaten te beoordelen op effectiviteit. De gekozen strategie is goed, wat blijkt uit het feit dat het publiek iets met het gegeven is gaan doen (gedrag). Er zijn veel mensen in beweging gebracht, maar de jury vraagt zich af of de genoemde aantallen (door extrapolatie) wel reëel zijn.