Wereldwijd de meest waardevolle award voor effectieve en bewezen marketingcommunicatie. Georganiseerd door de VIA & BVA

Werken bij Defensie. Je moet het maar kunnen

Terug

Merkcampagne - Effie Awards 2014 - zilver

Werken bij Defensie. Je moet het maar kunnen

Effie bekroning

zilver

2014

Opdrachtgever

Ministerie van Defensie

Bureau('s)

Steam Advertising BV
Maximum Communication

Samenvatting

Twee jaar lang communicatiestilte op de arbeidsmarkt. En dan een nieuw merk introduceren dat de plaats inneemt van vier zeer bekende werkgeversmerken. In een tijd met een sterk negatief sentiment over de organisatie, met een uiterst kritische en zwaar aangeslagen groep medewerkers. Een merk dat 4.500 militairen moet werven.

Inmiddels is de overweging om bij Defensie te werken meer dan verdubbeld, zien we een sterke toename van sollicitaties en zijn alle kwantitatieve communicatiedoelstellingen uit 2012 overtroffen, een jaar vóór op schema. Voor de helft van het budget.

Je moet het maar kunnen.

Defensie heeft zich, ondanks het tij, teruggevochten op de arbeidsmarkt.

Juryrapport

De jury spreekt van een robuuste case, gebaseerd op een heldere strategie, die zorgvuldig is uitgevoerd, met overtuigende resultaten tot gevolg. De overweging om bij Defensie te gaan werken is meer dan verdubbeld. Er is een sterke toename van het aantal sollicitaties en dat voor de helft van het budget.

De case beschrijft de ambitieuze uitdaging om vanuit de vier strijdmachten samen de arbeidsmarkt te betreden, een nieuw werkgeversmerk te introduceren, en voldoende (vaak schaarse) vakmensen te werven. De jury is allereerst onder de indruk van het sterke inzicht waarop de case is gebaseerd. Er is gekozen om mensen aan te spreken op hun vakmanschap, in plaats van een bepaalde persoonlijkheid, of interesse om de wereld te ontdekken.

De jury oordeelt daarbij dat  'Je moet het maar kunnen' een mooi gevonden regel is, die niet alleen naar buiten, maar ook intern motiverend werkt. In een periode van negatief sentiment is dit een belangrijke randvoorwaarde. De campagne weet de juiste emotionele snaar te raken. Het uitvoeren van je vak wordt geplaatst in een uitdagende omgeving. Dit past naadloos bij de tijdgeest en de behoefte om iets voor mensen te willen beteken. Het geeft bovendien verdieping aan de rol van Defensie. De jury geeft daarbij wel aan inzicht in de campagnewaardering te missen.

De jury heeft veel waardering voor de degelijkheid waarmee de campagne richting de uiteenlopende doelgroepen, multimediaal goed consequent doorgevoerd. De jury vraagt zich tot slot wel af waarom het aantal aanmeldingen niet concreet genoemd wordt.

De jury is ervan overtuigd dat er een nieuw werkgeversmerk is geïntroduceerd, met inzet van een degelijke en fijnmazig uitgewerkte campagne naar diverse doelgroepsegmenten.

Sluit

Contactgegevens

T. 085 - 401 08 02

VIA kantoor
Weesperplein 4b
1018 XA Amsterdam

Sluit

Typen om te zoeken

Sluit

Ben jij je inloggegevens kwijt?