Wereldwijd de meest waardevolle award voor effectieve en bewezen marketingcommunicatie. Georganiseerd door de VIA & BVA

De turnaround van T-Mobile: Van grijze muis tot meest menselijke provider van Nederland

Terug

Merkcampagne - Effie Awards 2014 - zilver

De turnaround van T-Mobile: Van grijze muis tot meest menselijke provider van Nederland

Effie bekroning

zilver

2014

Opdrachtgever

T-Mobile

Bureau('s)

Etcetera & Van Wanten
Mediacom

Samenvatting

Na een keiharde aanval van Youp van ‘t Hek was T-Mobile eind 2010 een sitting duck. T-Mobile was niet de goedkoopste, grootste of meest innovatieve telecomprovider. Maar in potentie wel de meest menselijke: het netwerk dat in dienst staat van menselijke relaties. Al eind 2011 bewees de winst van de Gouden Loeki een omslag in de publieke opinie. T-Mobile verstevigde haar klantrelaties verder en eindigde in 2013 met de hoogste klantloyaliteit en merkvoorkeur: Een succesvolle transformatie van een afstandelijke grijze muis, naar een sociaal, menselijk merk, dat haar klanten omarmt. 

Juryrapport

T-mobile was een kansloze provider. Maar dankzij de inzet op klantrelatie en service ontwikkelde T-mobile zich tot volwaardige aanbieder met een geheel eigen gezicht. Een knappe merkcase! De situatie waarin T-mobile zich bevond, was uitermate uitdagend. De jury heeft dan ook veel waardering voor het feit dat T-mobile het tij heeft weten te keren.

De jury is vooral vol lof over het lef dat T-mobile heeft getoond om uit de uitzichtloze situatie te komen. Allereerst kiest T-mobile ervoor om, tegen de mores van de markt in, op klantrelatie en klantbehoud te gaan focussen. Daar bovenop besluit men om Ali B als centrale figuur in de campagne in te zetten, waarmee deels de regie uit handen wordt gegeven.

De jury heeft waardering voor de manier waarop de strategische keuzes zijn de vertaald sterke campagne-executies. De campagne is impactvol, sympathiek en leidt direct tot resultaat. Het merk T- Mobile heeft dankzij de campagne smoel gekregen. De jury spreekt bovendien van een jaloersmakende mediastrategie, gekenmerkt door een mooie balans in het gebruik van paid, owned & earned media.

De kanttekening die wordt geplaatst heeft betrekking op de onderbouwing van de commerciƫle merkresultaten. Graag had de jury meer inzicht in de concurrentie-omgeving gekregen om de gerapporteerde resultaten op hun waarde te kunnen schatten.

Sluit

Contactgegevens

T. 085 - 401 08 02

VIA kantoor
Weesperplein 4b
1018 XA Amsterdam

Sluit

Typen om te zoeken

Sluit

Ben jij je inloggegevens kwijt?