Ziggo WifiSpots: loyalty elevation by service innovation
Gedragscampagne kort - Effie Awards 2014 - brons
Ziggo WifiSpots: loyalty elevation by service innovation
Effie bekroning
brons
2014
Opdrachtgever
Bureau('s)
Samenvatting
In een op-slot-zittende, zeer competitieve markt, is Ziggo erin geslaagd een doorbraak te forceren met zijn service innovatie Ziggo WifiSpots: draadloos internet, volledig van, vóór en dóór Ziggo-internetklanten.
Met een emotionele en regionaal geoptimaliseerde campagne, gericht op het verhogen van klantloyaliteit door service innovatie, is Ziggo in slechts zes maanden tijd erin geslaagd bijna 600.000 internetklanten zijn nieuwe dienst te laten omarmen. Daarmee heeft Ziggo zijn klanttevredenheid en NPS (+15 procentpunten) enorm laten stijgen en de churn met 17% laten dalen, met aanzienlijk omzetbehoud tot gevolg.
Juryrapport
Bij deze case was het voor de jury onduidelijk of Ziggo een nieuwe communicatie strategie lanceert of alleen een innovatie. De communicatie in deze campagne is vrij introvert, maar de executie is erg mooi. Ook is de jury erg te spreken over de hoogte van de conversie van de DM.
Ziggo is er echt in geslaagd om een gedragsverandering teweeg te brengen; gratis is iets wat in Nederland altijd goed werkt, terwijl het implementeren best ingewikkeld is.
De jury is te spreken over de middelenstrategie, maar het marketingconcept is echter wel leading in deze case.