Het succes van abonnementen zonder ansjovis
Gedragscampagne kort - Effie Awards 2014 - brons
Het succes van abonnementen zonder ansjovis
Effie bekroning
brons
2014
Opdrachtgever
Bureau('s)
Samenvatting
T-Mobile zat in een lastig parket. Zij kon haar USP ‘onbeperkt internet’ niet langer inzetten en haar kapitaalkrachtige concurrenten kwamen met een nieuwe norm voor netwerkkwaliteit. Met een nieuwe USP en een aansprekende ‘ pizza zonder ansjovis’-campagne waar heel Nederland zich in kon herkennen, heeft T-Mobile het momentum naar zich toe getrokken. Na de campagne is “zelf samen stellen” de belangrijkste driver van voorkeur en heeft T-Mobile dit domein succesvol als nieuwe USP kunnen claimen. De campagne heeft de hoogste voorkeur en klantenloyaliteit in de markt gerealiseerd, uniek voor T-Mobile.
Juryrapport
Met de campagne voor T-Mobile in samenwerking met Ali B lijkt de telefoonprovider de juiste snaar te hebben geraakt.
De communicatieresultaten zijn zeer positief, de campagne is over het algemeen ‘erg leuk’ gevonden. Van een vrij kleurloos merk is het gelukt om een kanteling te maken naar een warm en menselijk merk. Binnen de telecommarkt is dit ontzettend knap. Het is voor de jury onduidelijk of er gemeten is met zes maanden of twaalf maanden, daarbij is er twijfel over de geloofwaardigheid van de 19% merkvoorkeur.
De campagne scoort op de functionele merkattributen erg hoog, iets wat een van de belangrijkste doelstellingen is geweest en ook erg mooi past bij het gekozen inzicht. Zowel het klantinzicht en de propositie zijn goed door vertaald in een consistente en geïntegreerde campagne die zeer effectief is geweest.