Nieuwsbericht
14 EffieAwards: Goud voor Triodos Bank
07 oktober 2014 . 14 EffieAwards: Goud voor Triodos Bank
AMSTERDAM – Eén Gouden Effie, vier keer Zilver, negen keer Brons; dat is de oogst van de EffieAwards 2014. Deze prestigieuze prijzen van BVA en VEA voor de meest effectieve reclamecampagnes werden dinsdag 7 oktober uitgereikt in de Stadsschouwburg te Amsterdam tijdens de vijfde editie van 24Festival voorheen ‘De 24 uur van de Reclame’.
De Gouden EffieAwards werd toegekend aan ‘Volg je hart. Gebruik je hoofd. Triodos Bank’ (adverteerder: Triodos Bank, bureau: Dawn).
Mary Hoogerbrugge (De Positioneerders), Voorzitter VakJury Merkcampagnes:
"De jury was het unaniem eens over de schoonheid van deze case. Het merk Triodos heeft een sterke missie geformuleerd. Alle keuzes met betrekking tot de doelstellingen, de communicatie-campagnes en de media-inzet zijn vanuit deze missie gemaakt. Het is heel eigen en bovendien zeer effectief."
De cases ‘Essent ZekerDalen. Van switchen belonen naar loyaliteit bekronen.’ (adverteerder: Essent, bureaus: Etcetera , Van Wanten Etcetera, PHD), ‘Werken bij Defensie. Je moet het maar kunnen’ (adverteerder: Ministerie van Defensie, bureaus: Steam Advertising BV , Maximum Communication), ‘McDonald’s 2007-2013: Nederlands favoriete restaurant.’ (adverteerder: McDonald's Nederland B.V., bureaus: TBWA\NEBOKO , Tribal DDB, OMD Nederland) en ‘De turnaround van T-Mobile: Van grijze muis tot meest menselijke provider van Nederland’ (adverteerder: T-Mobile, bureaus: Etcetera & Van Wanten , Mediacom) werden door de jury bekroond met een Zilveren Effie.
Bronzen Effies gingen naar: ‘Aandacht op de weg’ (adverteerder: Rijksoverheid / Ministerie van Infrastructuur en Milieu, bureau: N=5), ‘Ingenieuze aanpak schrikt bestellers illegaal vuurwerk af’ (adverteerder: VeiligheidNL, bureau: TBWA\NEBOKO), ‘Hoe Pietertje Calvé nóg groter maakte’ (adverteerder: Unilever Benelux, bureau: Alfred ), ‘Telfort Smartpakkers’ (adverteerder: Telfort, bureau: N=5), ‘Share a Coke with...’ (adverteerder: Coca-Cola Nederland B.V., bureau: UM), ‘Ziggo WifiSpots: loyalty elevation by service innovation’’ (adverteerder: Ziggo, Bureaus: DDB & Tribal Amsterdam , Eigen Fabrikaat), ‘Het succes van abonnementen zonder ansjovis’ (adverteerder: T-Mobile, bureaus: Etcetera & Van Wanten , Mediacom), ‘Andrelon Oil & Care’ (adverteerder: Unilever Benelux BV, bureau: JWT Amsterdam), ‘De definitieve doorbraak van Sunweb’ (adverteerder: Sundio Group International GmbH, bureau: N=5).
De jury onder hoofdvoorzitterschap van Ben Knapen kreeg dit jaar in totaal 39 cases ter beoordeling in de drie inzendcategorieën: gedragscampagnes, merkcampagnes en bewustwordingscampagnes. Daaruit kwamen uiteindelijk 14 winnaars naar voren.
Wat dit jaar opviel is dat de diversiteit aan cases elk jaar groter wordt. De jury ziet daarnaast steeds meer cases waarbij content de basis vormt. Interactiviteit is een vanzelfsprekend onderdeel van de strategie aan het worden en creativiteit in mediastrategie krijgt een steeds dominantere plek.
Ben Knapen, Voorzitter Hoofdjury Effie:
"De Triodos campagne laat zien dat met een stijlvolle toonzetting en consequente benoeming en verbeelding het bijzondere karakter van de Triodos bank effectief, met aantoonbaar resultaat, aan een breed publiek kenbaar is gemaakt."
Linda Boks, bestuur VEA:
“Digitaal is dit jaar mooi omarmd in de ingezonden cases en hiermee weerspiegelen de inzendingen de inspanningen van onze achterban op het digitale en technologische vlak. Vorig jaar werd televisie-inzet vaak aangevuld met online video (OLV), dit jaar is het digitale veld in de breedte ingezet”.
Mireille Spapens, bestuur BVA:
“Het is ook dit jaar gelukt een jury met toppers uit het vak samen te stellen. Ook dat tekent het belang van de Effies. Want jureren is een ondankbare taak. Je moet uit alle geweldige cases toch een keuze maken. ”
De uitreiking van de EffieAwards door BVA en VEA maakte dit jaar voor de vijfde keer deel uit van het 24Festival voorheen ‘De 24 uur van de Reclame’. Dit dagvullende event met als thema ‘Will it blend’ vond plaats op dinsdag 7 oktober in de Stadsschouwburg te Amsterdam. De presentatie van de EffieAwards was in handen van Harm Edens (Bekend van o.a. Dit was het nieuws).
**
Overzicht winnaars EffieUitreiking 7 oktober 2014
GOUDEN EFFIE
Categorie: Merkcampagne
Titel: Volg je hart. Gebruik je hoofd. Triodos Bank
Adverteerder: Triodos Bank
Communicatieadviesbureau: Dawn
ZILVEREN EFFIE
Categorie: Gedragscampagne
Titel: Essent ZekerDalen. Van switchen belonen naar loyaliteit bekronen.
Adverteerder: Essent
Communicatieadviesbureau(s): Etcetera , Van Wanten Etcetera, PHD
Categorie: Merkcampagne
Titel: Werken bij Defensie. Je moet het maar kunnen
Adverteerder: Ministerie van Defensie
Communicatieadviesbureau(s): Steam Advertising BV , Maximum Communication
Categorie: Merkcampagne
Titel: McDonald’s 2007-2013: Nederlands favoriete restaurant.
Adverteerder: McDonald's Nederland B.V.
Communicatieadviesbureau(s): TBWA\NEBOKO , Tribal DDB, OMD Nederland
Categorie: Merkcampagne
Titel: De turnaround van T-Mobile: Van grijze muis tot meest menselijke provider van Nederland
Adverteerder: T-Mobile
Communicatieadviesbureau(s): Etcetera & Van Wanten, Mediacom
BRONZEN EFFIE
Categorie: Bewustwordingscampagne
Titel: Aandacht op de weg
Adverteerder: Rijksoverheid / Ministerie van Infrastructuur en Milieu
Communicatieadviesbureau(s): N=5
Categorie: Bewustwordingscampagne
Titel: Ingenieuze aanpak schrikt bestellers illegaal vuurwerk af
Adverteerder: VeiligheidNL
Communicatieadviesbureau(s): TBWA\NEBOKO
Categorie: Gedragscampagne
Titel: Hoe Pietertje Calvé nóg groter maakte
Adverteerder: Unilever Benelux
Communicatieadviesbureau(s): Alfred
Categorie: Gedragscampagne
Titel: Telfort Smartpakkers
Adverteerder: Telfort
Communicatieadviesbureau(s): N=5
Categorie: Gedragscampagne
Titel: Share a Coke with...
Adverteerder: Coca-Cola Nederland B.V.
Communicatieadviesbureau(s): UM
Categorie: Gedragscampagne
Titel: Ziggo WifiSpots: loyalty elevation by service innovation
Adverteerder: Ziggo
Communicatieadviesbureau(s): DDB & Tribal Amsterdam , Eigen Fabrikaat,
Categorie: Gedragscampagne
Titel: Het succes van abonnementen zonder ansjovis
Adverteerder: T-Mobile
Communicatieadviesbureau(s): Etcetera & Van Wanten , Mediacom
Categorie: Gedragscampagne
Titel: Andrelon Oil & Care
Adverteerder: Unilever Benelux BV
Communicatieadviesbureau(s): JWT Amsterdam
Categorie: Merkcampagne
Titel: De definitieve doorbraak van Sunweb
Adverteerder: Sundio Group International GmbH
Communicatieadviesbureau(s): N=5
**
Samenstelling EffieJury 2014
De EffieHoofdJury 2014 is als volgt samengesteld:
HOOFDVOORZITTER
Ben Knapen
ALGEMEEN LID HOOFDVOORZITTER
Henkjan Smits
Voorzitter vakjury bewustwordingscampagnes
Frits Spangenberg
Voorzitter vakjury merkcampagnes
Mary Hoogerbrugge
Voorzitter vakjury Gedragscampagnes
Yvonne Prins
BEWUSTWORDINGSCAMPAGNES
Frits Spangenberg (Motivaction) onafhankelijk + Voorzitter
Michael Amiabel (SE Consultantcy) onafhankelijk
Lone Vaerndal (Unicef) BVA
René Jaspers (McDonald’s Nederland B.V.) BVA
Erik van Engelen (Eneco) BVA
Sylvia van Hooft (N=5) VEA
Léonie Koning (Initiative) VEA
Greo Belgers (Dawn) VEA
MERKCAMPAGNES
Mary Hoogerbrugge (De Positioneerders) onafhankelijk + Voorzitter
Madelon Schaap (707 Consult) onafhankelijk
Henriëtte van Swinderen (voorheen T-Mobile Nederland) BVA
Mylene Heystek (PPG Coatings Nederland) BVA
Aleks Fiege (Unilever) BVA
Daan Remarque (TBWA\Neboko) VEA
Ruud van de Zee (ZenithOptimedia) VEA
Boris Nihom (Achtung) VEA
GEDRAGSCAMPAGNES
Yvonne Prins (3MO) onafhankelijk + Voorzitter
Peeter Verlegh (SWOCC) onafhankelijk
Willem Jan Lems (Bol.com) BVA
Peter Haug (BMW) BVA
Heleen Crielaard (Rabobank) BVA
Antoinette Hoes (DDB & Tribal Worldwide) VEA
Dick van der Lecq (Etcetera) VEA
Frank Bitter (Mediacom) VEA
Over Effie
De Effie is de wereldwijde prijs voor effectieve communicatie die in meer dan 30 landen verspreid over 5 continenten wordt toegekend. De Effie is eigendom van Effie Worldwide, Inc. gevestigd in New York (VS) en wordt sinds 1983 in Nederland uitgereikt. Inzenders voor de Effie moeten aantonen dat de communicatie een belangrijke of doorslaggevende rol heeft gespeeld bij het behalen van een buitengewoon marketingresultaat. Deze veruit belangrijkste communicatieprijs van Nederland wordt georganiseerd door de VEA (vereniging van communicatieadviesbureaus) en BVA (bond van adverteerders).
Meer informatie: www.effie.nl
Voor meer informatie over Effie kunt u contact opnemen met:
Linda Boks, bestuur VEA, e-mail: Linda.Boks@ZenithOptimedia.nl