Andrélon - ‘Haal meer uit je haar’
Merkcampagne - Effie Awards 2015 - zilver
Andrélon - ‘Haal meer uit je haar’
Effie bekroning
zilver
2015
Opdrachtgever
Bureau('s)
Samenvatting
‘Andrélon laat een prestatie zien die geen enkel merk binnen Europa ooit vertoond heeft. Met 12 jaar groei op rij en 30 procent marktaandeel heeft zij bewezen de absolute marktleider te zijn in de zeer competitieve haarverzorgingsmarkt.
Het Nederlandse merk dat bekendstond om traditie, voor het hele gezin en budget, heeft zich dankzij innovatie en communicatie weten te ontwikkelen tot een merk dat volledig up-to-date is en (salon)trends beschikbaar maakt voor het grote publiek, voor ieder haartype een oplossing heeft en zeer goede kwaliteit tegen een betaalbare prijs biedt.
Andrélon maakt hiermee zijn belofte 'Haal meer uit je haar' meer dan waar.’
Juryrapport
Een ongelofelijk resultaat: een marktaandeelgroei van 25,5% naar 30%. In zo'n competitieve markt dit soort groeicijfers bereiken, is uitzonderlijk. Uiteraard speelt marketing - slimme productinnovaties, doordacht category management - daarin een grote rol. Sterker nog: dit is ook een waanzinnige marketingcase. De stijging in marktaandeel is het gevolg van de productinnovaties, maar het succes van die innovaties is grotendeels aan de communicatie te danken. Het mainstream-merk dat Andrélon was, krijgt niet zomaar de handen op elkaar voor een positionering als voorloper en vertolker van haar-insights.
In 2010 heeft Andrélon al een zilveren Effie gekregen voor het feit dat het merk zich met inzet van een consistent ‘over-the-top’ communicatieplatform ontwikkelde tot een kwaliteitsmerk. Nu is er weer zilver omdat het merk sindsdien succesvol is doorontwikkeld: van traditioneel haarverzorgingsmerk heeft Andrélon zich getransformeerd tot modern cosmetica-merk. Andrélon is erin geslaagd van de onderkant van de markt op te schuiven naar een hoger platform, dankzij een goed onderbouwde propositie en een uitstekend op de doelgroep afgestemde middelenstrategie, met eindelijk ook eens doorvertaling naar online activatie (17% van het mediabudget!). Enige kanttekening is dat de above the line-creatie geen verandering laat zien in de uitvoering.
Soit, het merk heeft grote stappen gezet, in de breedte en de diepte. De communicatie heeft de koerswijziging van Andrélon uitstekend versleuteld. En dat heeft geleid tot een overtuigend resultaat, in verkoop én in merkbeleving.
Sterk: prima merkverdieping, sterke middelenstrategie, overtuigend resultaat.