Robijn met Zwitsal geur
Gedragscampagne kort - Effie Awards 2015 - zilver
Robijn met Zwitsal geur
Effie bekroning
zilver
2015
Opdrachtgever
Bureau('s)
Samenvatting
‘Op verzoek van vele fans: Robijn met milde Zwitsal geur. Robijn Zwitsal was gewenst voor de babywas, maar is door een sterke communicatie het domein van babywasverzorging ontstegen. Er is ingespeeld op de herinnering die we allemaal hebben bij het ruiken van Zwitsal. We zijn allemaal fan van de unieke geur! Een gefaseerde communicatieaanpak met aandacht voor al die fans heeft geleid tot uitzonderlijk veel bereik en engagement. Met Robijn Zwitsal heeft Robijn het ultieme doel bereikt: na meer dan twintig jaar is Ariel verstoten van de positie als marktleider.’
Juryrapport
Dit is een campagne met een geweldig resultaat. Onmiskenbaar is daar vooral de innovatie vanuit het marketingdenken debet aan. Een wasmiddel met Zwitsal-geur; is het nodig om daar überhaupt nog voor te communiceren? Ja toch wel, want Robijn heeft een ambitieuze doelstelling neergelegd: gelijk maar even de grootste worden. Hoe goed je product ook is, dat red je nooit alleen op eigen kracht.
Het is een mooi idee om vanuit de fans van Zwitsal, die hier al jaren om vragen, te vertrekken. Van die fans weet je zeker dat ze deze innovatie omarmen, het zijn bovendien je ambassadeurs. De fanbase van Zwitsal is fameus, met zo'n groep trouwe liefhebbers kun je het verschil maken. In dat licht is de communicatie die inzet op nostalgie een mooie vondst die overigens minder verrassend is uitgewerkt. Er is wel heel goed gebruik maakt van social media, met name facebook en blogposts.
De introductie getuigt van briljant marketingdenken. Maar ook het resultaat van de communicatie-inspanningen is prima. Er is meer bereik gegenereerd dan was verwacht, mede dankzij de buzz die rond de introductie en de betrokkenheid van de Zwitsal-fans is gecreëerd. Robijn heeft zich het attribuut 'lekkere geur' (en de zilveren Effie) overtuigend toegeëigend.
Sterk: ambitieuze doelstelling, uitstekende strategie, geweldig resultaat.