Wereldwijd de meest waardevolle award voor effectieve en bewezen marketingcommunicatie. Georganiseerd door de VIA & BVA

Robijn met Zwitsal geur

Terug

Gedragscampagne kort - Effie Awards 2015 - zilver

Robijn met Zwitsal geur

Effie bekroning

zilver

2015

Opdrachtgever

Unilever Nederland

Bureau('s)

J. Walter Thompson Amsterdam
Social Embassy
Mindshare

Samenvatting

‘Op verzoek van vele fans: Robijn met milde Zwitsal geur. Robijn Zwitsal was gewenst voor de babywas, maar is door een sterke communicatie het domein van babywasverzorging ontstegen. Er is ingespeeld op de herinnering die we allemaal hebben bij het ruiken van Zwitsal. We zijn allemaal fan van de unieke geur! Een gefaseerde communicatieaanpak met aandacht voor al die fans heeft geleid tot uitzonderlijk veel bereik en engagement. Met Robijn Zwitsal heeft Robijn het ultieme doel bereikt: na meer dan twintig jaar is Ariel verstoten van de positie als marktleider.’

Juryrapport

Dit is een campagne met een geweldig resultaat. Onmiskenbaar is daar vooral de innovatie vanuit het marketingdenken debet aan. Een wasmiddel met Zwitsal-geur; is het nodig om daar überhaupt nog voor te communiceren? Ja toch wel, want Robijn heeft een ambitieuze doelstelling neergelegd: gelijk maar even de grootste worden. Hoe goed je product ook is, dat red je nooit alleen op eigen kracht.

Het is een mooi idee om vanuit de fans van Zwitsal, die hier al jaren om vragen, te vertrekken. Van die fans weet je zeker dat ze deze innovatie omarmen, het zijn bovendien je ambassadeurs. De fanbase van Zwitsal is fameus, met zo'n groep trouwe liefhebbers kun je het verschil maken. In dat licht is de communicatie die inzet op nostalgie een mooie vondst die overigens minder verrassend is uitgewerkt. Er is wel heel goed gebruik maakt van social media, met name facebook en blogposts.

De introductie getuigt van briljant marketingdenken. Maar ook het resultaat van de communicatie-inspanningen is prima. Er is meer bereik gegenereerd dan was verwacht, mede dankzij de buzz die rond de introductie en de betrokkenheid van de Zwitsal-fans is gecreëerd. Robijn heeft zich het attribuut 'lekkere geur' (en de zilveren Effie) overtuigend toegeëigend.

Sterk: ambitieuze doelstelling, uitstekende strategie, geweldig resultaat.

Sluit

Contactgegevens

T. 085 - 401 08 02

VIA kantoor
Weesperplein 4b
1018 XA Amsterdam

Sluit

Typen om te zoeken

Sluit

Ben jij je inloggegevens kwijt?