Wereldwijd de meest waardevolle award voor effectieve en bewezen marketingcommunicatie. Georganiseerd door de VIA & BVA

Old Amsterdam: van oubollige oude kaas naar eigentijdse oude kaas met karakter

Terug

Merkcampagne - Effie Awards 2015 - brons

Old Amsterdam: van oubollige oude kaas naar eigentijdse oude kaas met karakter

Effie bekroning

brons

2015

Opdrachtgever

Old Amsterdam

Bureau('s)

ETCETERA

Samenvatting

‘In een poel van ellende (opstomende private labels, stijgende kaasprijzen en een dalende kaasmarkt) zag Old Amsterdam haar verkoop in 2012 inzakken. Old Amsterdam was communicatief vastgeroest. Haar zwakke, diffuse merkbeeld deed geen recht aan haar superieure smaak.

Groei in alle merkwaarden en een nummer 1-positie in spontane merkbekendheid resulteerden in een verkoopstijging van 21 procent bij een marktdaling van 8 procent, veroorzaakt door meer trouwe kopers en minder promotiegevoeligheid.

De succesvolle transitie van somber en oubollig merk naar een eigentijds premium lifestylemerk heeft Old Amsterdam letterlijk en figuurlijk kleur gegeven.’

Juryrapport

Kaas is een vrij generiek product, het merk speelt vaak een ondergeschikte rol. Old Amsterdam dreigde in die context af te zakken tot een wat belegen promotiemerk dat alleen nog extra omzet scoorde tijdens 'uitverkoopweken'. Een transitie naar een premium lifestyle-kaasmerk was gewenst, een lastige opgave bij een dergelijke consumentenperceptie bij kaas.

Er is afscheid genomen van de langlopende zwart-witcampagne 'Armen van de stad'. Een dappere keuze, want de campagne was erg succesvol. Toch is Old Amsterdam er in geslaagd om op basis van producteigenschappen - smaak, textuur - het merk nieuw leven in te blazen: van ambachtelijk ouderwets naar ambachtelijk modern. Knap om in zo'n markt een geslaagde merkcampagne neer te zetten, nota bene voor een product waar de keuze van de consument vaak niet verder gaat dan jong, belegen of oud.

Door het merk te laden is de verkoop gestegen - zonder promoties! - zo tonen de cijfers overtuigend aan. Met name de 'heavy users' zijn meer Old Amsterdam gaan kopen. Een klein merk dat dit bereikt met een relatief kleine investering, dat verdient alle lof. Een heel degelijk merkverhaal waarin communicatie het verschil maakt.

Sterk: sterke transformatie naar een modern kaasmerk, robuust resultaat.

Sluit

Contactgegevens

T. 085 - 401 08 02

VIA kantoor
Weesperplein 4b
1018 XA Amsterdam

Sluit

Typen om te zoeken

Sluit

Ben jij je inloggegevens kwijt?