Philips Airfryer: het nieuwe frituren
Gedragscampagne kort - Effie Awards 2015 - zilver
Philips Airfryer: het nieuwe frituren
Effie bekroning
zilver
2015
Opdrachtgever
Bureau('s)
Samenvatting
‘De Airfryer-campagne is een geïntegreerde campagne die rekening houdt met alle fases in de klantreis. De campagne weet een ijzersterke propositie te verkopen waarvan de marktpotentie zonder communicatie niet kon worden benut. De creatie heeft bij de doelgroep de juiste snaar geraakt door in te spelen op de grootste behoefte en de belangrijkste drempels op te heffen.
De redactionele aanpak, waarin de inzet van enthousiaste gebruikers een hoofdrol speelden, maakte de campagne geloofwaardig en overtuigend. Samen met een uitgekiende middelenmix en inzettactiek heeft dit ervoor gezorgd dat met een laag campagnebudget de nummer één in de markt van de troon is gestoten en de markt voor friteuses nieuw leven is ingeblazen.’
Juryrapport
Philips heeft de categorie op zijn kop gezet. Met een perfect gevoel voor timing: de huidige gezondheidstrend speelt de 'lucht-friteuse' in de kaart. Het juiste moment voor een stevige boost in communicatie. Dat heeft in een gedragsverandering van jewelste geresulteerd, een duurzame gedragsverandering. Philips heeft marktleider Tefal (die ook een luchtfriteuse in het assortiment heeft) weggevaagd.
De Airfryer was al enige tijd op de markt, dus het succes kan niet toegeschreven worden aan productinnovatie. En de Airfryer verkoopt zichzelf niet, het prijsverschil met 'ongezonde' friteuses is dermate groot dat de kans klein is dat een consument zich bij alleen een bezoek aan de winkel laat overtuigen. Wat heeft geholpen, is dat Philips is gestopt met de productie van ouderwetse friteuses. Een sterk staaltje.
Hoe dan ook, de campagne heeft het verschil gemaakt. De creatie is niet het sterkste element, maar de focus op frites werkt overtuigend. Testimonials en blogger reviews werken prima bij dit soort producten, en demonstraties en partnerships met onder meer weight watchers doen ook hun werk. De kosten voor ontwikkeling en productie zijn overigens wel heel laag, daar was een nadere toelichting op zijn plaats geweest. Feit is dat de campagne een mooi geïntegreerd geheel is en een zilveren Effie verdient.
Sterk: hoog ingezet op de doelstelling, scherpe strategie, geïntegreerd geheel.