Effie bekroonde case
Gedragscampagne - Effie Awards 2012 - brons
De Unox Boeren Scharrelrookworst
Effie bekroning
brons
2012
Opdrachtgever(s)
Bureau('s)
In het kort
Juryrapport
Lieve scharrelende varkentjes in een reclame die eindigt met rookworst, dat wil de consument niet zien, realiseerde Unox zich.
Mensen moesten overtuigd raken van de meerwaarde van de Boeren Scharrelrookworst: lekkerder vanwege het scharrelvlees en de boerenreceptuur, en beter voor het dier. Zouden consumenten deze afwijkende campagne met scharrelende boeren van Unox accepteren?
De jury vindt dit een voorbeeld van een knappe case rond een geestige campagne waarin communicatie, pr en gedrag goed geïntegreerd zijn.
Het creatieve idee van de scharrelboer heeft klaarblijkelijk voor beweging gezorgd in het schap van de rookworsten.
De nieuwe invulling van het begrip ‘scharrelboer’ is een briljante vondst, waarmee op slimme wijze de aandacht wordt verlegd van lieve scharrelvarkens op je bord naar de boer. Toch was de jury wel op zoek naar de houdbaarheid van de knipoog van de scharrelboer. Heeft de campagne bijvoorbeeld ook iets gedaan met de verkoopcijfers van de Hemaworst? Hier en daar mist wat marketingcontext om de case op waarde te kunnen schatten. Wat heeft wat getriggerd? Waarom was het zo moeilijk? De jury kreeg de neiging om het zelf in te gaan vullen.
De uitermate goed leesbare case prikkelde de professionaliteit bij de jury.
Al met al vindt de jury de introductie de duurste Unox rookworst tot op heden bewonderenswaardig.
De jury beloont deze frisse case met een Bronzen Effie.