Effie bekroonde case
Gedragscampagne - Effie Awards 2012 - zilver
Geboortegolf in de stad. Op naar Artis.
Effie bekroning
zilver
2012
Opdrachtgever(s)
Bureau('s)
In het kort
Artis is voorbeeld voor de sector hoe men een neergaande lijn in bezoekersaantallen kan ombuigen. Het merk heeft weer eigenzinnig van zich laten horen. Sociale media hebben als duurzaam contactkanaal Artis naar de huiskamer gebracht.
Juryrapport
In een markt van toenemend aanbod en afnemende vraag, en een al jaren dalende lijn in bezoekersaantallen, wil Artis met gelijkblijvend budget en ongeveer eenzelfde entreeprijs de lijn ombuigen naar meer bezoekers. De dierentuin maakt van de zwangerschappen van dieren, de geboorte en eerste levensdagen slimme communicatiemomenten die het publiek aanleidingen geven naar Artis te gaan.
De communicatiestrategie heeft van latente interesse bij het publiek bezoekers aan het park gemaakt. Sociale media brachten Artis naar de huiskamer. Dit is bereikt met een geïntegreerde middelenmix, zeer bescheiden budget voor betaalde communicatie en een belangrijke rol voor
de eigen media en middelen.
Het is een zeer charmante case met een leuke campagne, oordeelt de jury, waarin het emotionele geboortemoment van dieren is doorgetrokken naar een breed communicatiethema. Met deze campagne heeft Artis de slimme commerciële keuze gemaakt om in te spelen op de beleving van bezoekers. Hier en daar moest de jury wel zoeken naar een heldere relatie tussen doelstellingen en resultaten. Desondanks vindt de jury het bewonderenswaardig dat met een gering budget een knappe mix van middelen is gerealiseerd. Social media zijn uitstekend benut en sluiten communicatief goed aan bij de beleving.
De jury prijst de creatieve inzet en de resultaten van de campagne gehaald met een klein budget: de bezoekerscijfers van Artis zijn substantieel verbeterd. De case wordt daarom beloond met een Zilveren Effie.