Effie bekroonde case
Gedragscampagne - Effie Awards 2012 - zilver
Vrij veilig campagne 2011
Effie bekroning
zilver
2012
Opdrachtgever(s)
Bureau('s)
In het kort
Juryrapport
Soa Aids Nederland promoot als stichting een gezonde seksuele levensstijl, met onder andere een jaarlijkse landelijke vrij veilig campagne.
In 2011 was die er op gericht jongeren te laten praten over condoomgebruik, ‘nog voordat de broek uitgaat.’ Dit moest minder rationeel worden door het te presenteren als onderdeel van ‘goed zijn in bed’. Tienduizenden jongeren zijn betrokken bij de totstandkoming van deze campagne.
Dit leidde tot een aanpak via social media waarmee een miljoenenpubliek over dit onderwerp is geïnformeerd.
Een bijzondere gedragscampagne waarin de communicatie en de doelgroep goed op elkaar aansluiten, meent de jury. Het inzicht om condoomgebruik op het juiste moment bespreekbaar te maken is passend vertaald in de communicatie. Het is bovendien knap om weg te blijven van een platte en controversiële aanpak.
De jury heeft bewondering voor de creativiteit en de middelenstrategie van een buitengewone kwaliteit. Hoewel in deze case de gedragseffecten lastig echt hard te maken zijn - onderzoek is voor deze categorie veelal niet voldoende – beoordeelt de jury de resultaten als overtuigend.
De jury concludeert dan ook dat in deze case alles klopt: een Zilveren Effie is zeer verdiend.